Tips för att hitta en bra webbleverantör

Budgetera för er webb

Avsätt budget för att löpande vidareutveckla er webbplats. Genom att berätta om budget och ambitioner är det lättare att hitta en leverantör som passar era behov.

Webbudgetens olika delar

Hosting

Vanligtvis sköts hosting- och domänfrågor av ert webbhotell. Vissa webbleverantörer erbjuder även hosting.

Support

Det som avgör behovet av support är både hur webbplatsen är uppbyggd och vem som ska hantera den. Förmodligen har ni bra koll på hur mycket support ni behöver idag.

Säkerhetsuppdateringar

Säkerhetsuppdateringar görs kontinuerligt för att din webbplats inte ska utsättas för intrång. Det går bland annat ut på att man gör back-uper och uppdaterar moduler och teman när det släpps nya säkerhetsuppdateringar för CMS:et.

Nyutveckling, vidareutveckling och förbättringar

Vi rekommenderar att låta webbplatsen successivt testas, utvärderas, vidareutvecklas och förbättras i linje med användarnas krav och den tekniska utvecklingen.

Analys och optimering

Det finns olika typer av analys och optimering. Sökmotoroptimering (SEO) är en av de vanligaste.
Sökmotoroptimering går ut på att öka synligheten för en webbplats placering i sökmotorer (vanligtvis Google). Sökmotoroptimeringen avgörs bland annat av hur webbplatsen har utvecklats i grunden, hur den hanteras och hur Google (och andra sökmotorer) förändras. Med hjälp av Google Analytics tillgängliggörs data om webbplatsens besöksfrekvens och hur användarna beter sig.

Stäm träff

Ett personligt möte överträffar allt. Det ger leverantörn en chans att ta fram ett bra anbud och du som beställare får möjlighet att testa personkemin innan samarbetet sätter igång.

Många leverantörer har även lång framförhållning och det inledande förhandlingsarbetet kan ta en del tid. Hör gärna av er och kolla läget med de ni är intresserade av att samarbeta med.

Under det första mötet kan man passa på att fråga om arbetsprocesser och metoder. Det är allt vanligare att man arbetar agilt. Antingen enligt specifika modeller, såsom SCRUM, eller i kombination med andra metoder. Det finns ingen universalmetod som alltid fungerar, men arbetet blir enligt våra erfarenheter mer effektivt när man har en plan.

Brief till leverantörer

Här ger vi förslag på det som är bra att diskutera och skriva ned inför kontakten med leverantörer.

Om organisationen

  • Affärsidé
  • Storlek och antal anställda
  • Vision och framtidsplaner

Behovet och utmaningen

  • Beskriv bakgrunden till att ni kontaktar leverantörer. 
  • Vad är de övergripande utmaningarna ni vill att leverantören löser? 
  • Vilka är behoven som leverantören behöver ta hänsyn till?

Syftet med webbplatsen

  • Vilken roll har webbplatsen i organisationen?
  • Vem eller vilka är målgruppen?
  • Vad vill vi att besökaren ska kunna göra på webbplatsen?
  • Vad vill vi att webbplatsen ska kunna göra för organisationen?

Webbgruppen

  • Vilka ingår i webbgruppen?
  • Vem är ansvarig för deadlines och kontakten med leverantören?

Ambitionsnivå

  • Vilka är era konkurrenter och vilka inspireras ni av?
  • Hur många besökare har den befintliga webbplatsen?
  • Hur mycket investerade ni i den befintliga webbplatsen?
  • Vad har ni för årlig webbudget för den befintliga webbplatsen?

Tekniska krav

  • Lista de avgörande tjänsterna ni vill erbjuda er målgrupp på webbplatsen.
  • Finns det kopplingar till andra system såsom medlemshanterings- eller affärssystem?

Tidsram

  • När vill ni att arbetet ska sätta igång?
  • Finns det deadlines att förhålla sig till?

Budget

Vilken summa kan ni investera? Utgå från webbudgetens olika delar eller sätt en klumpsumma. Tänk på att en budget bör innehålla:

  • Grundutförandet 
  • Utbildning 
  • Support
  • Hosting
  • Drift och säkerhetsuppdateringar 
  • Vidareutveckling och förbättringar
  • Tillgänglighetsanpassningar
  • Analys och optimering

Krav till leverantörer som vill lämna anbud

Svarsdatum

När vill ni att potentiella leverantörer ska komma in med sitt anbud?

Frågor om upphandlingen

Vem kan svara på frågor från leverantören?

Svarskrav

Vad vill ni veta om leverantören?

  • Arbetsprocess och metoder
  • Publiceringsverktyg som leverantören är kunnig inom
  • Om företaget: vilka arbetar där? Hur länge har det funnits?
  • Referenser

Fler tips

Här har vi samlat tips från kollegor i branschen som också kan hjälpa er:

Briefcaves guide:

  1. Del 1: Behöver ni förändra eller förbättra företagets webbplats?
  2. Del 2: Vilket offertunderlag behövs och vad kostar egentligen en webbplats?
  3. Del 3: Välj rätt samarbetspartner och webbyrå för ert projekt

SthlmConnections guide:

  1. Att köpa webb: Hur gör jag ett bra offertunderlag?
  2. Att köpa webb: Vad kostar en webbplats?
  3. Att köpa webb: Hur hittar jag en bra webbyrå?

Wunderkraut:

  1. Tre ingredienser för ett lyckat webbprojekt
  2. 10 steg till att bli en bra webbeställare

Webbstrateg Vinderos:

  1. Vi behöver mer digital strategi, inte mindre
  2. Så undviker du skojarna som säljer webbstrategitjänster
  3. Organisationers digitala utvecklingstrappa

NetRelations:

  1. Din webbplats är inte isolerad, utan en liten del i ett större sammanhang
  2. DesignBara rita lite” eller värdeskapande i alla led?

Lycka till!